dijous, 17 de desembre de 2015

ORGANITZACIÓ DE L'AMBIENT D'APRENENTATGE DE L'AULA.


Bon día pares i mares¡¡¡¡
En primer lloc m'agradaria a parlar de les carácteristiques que han de tindre els espais on els xiquets treballaran :  
  • Han de ser llocs educatius.
  • Han de ser proveïdors de motivacions i possibilitats d'acció. 
  • Han de ser ambients organitzats en funció dels xiquets i xiquetes a fi de propiciar la trobada i la relació.
  • Han de ser estimulants , càlids i confortables. 
  • Que inviten al joc.
  • Ha de ser funcional i flexible i sempre amb intencionalitat educativa. 
  • A més han d'estar nets i ordenats.

En el cas dels racons i tallers , els quals ja estan sent treballats en l'aula, les caráracteristiques són els seguents :
  •  Que tots els materials estiguen a l'abast dels xiquets i xiquetes
  •  Que cada racó tinga associat el seu material especific.
  •  Que este senyalitzat amb una cartell o mural. 
  •  Que hi haja un ambient agradable per al xiquet . 
 A més respecte al funcionament hem de tindre en compte que hauràn uns quants tallers i racons al mateix temps en l'aula , en cada racó podràn treballar de 2 a 5 xiquets (no més) , les activitats han de ser variades i diferents en cada ràco.

A continuació vos deixe fotos d'un dels tallers que vam fer a classe , en el qual els xiquets i jo ,van decidir  treballar les emocions ; per a decorar el taller vaig utilitzar llibres , murals on posava el nom del taller perquè tots els xiquets ho vegueran....


A l'hora d'organitzar l'espai de l'aula tant com el dels racons i tallers , hem de tindre en compte 4 tipus de dimensions :

DIMENSIÓ FÍSICA:  Es referix a l'espai físic, els materials, el mobiliari l'organització i distribució dels mateixos. 
L'espai físic deu:

 a. Brindar possibilitats per a satisfer en el xiquet i la xiqueta necessitats fisiològiques, de seguretat, recreació, joc i aprenentatge.

 b. Cada espai físic ha de comptar amb recursos variats, funcionals, reals i suficients per a propiciar el desenvolupament dels processos d'aprenentatge.

 c. En un espai físic han d'utilitzar-se colors clars, harmònics, llavables que propicien benestar i seguretat.

 d. Tindre bona il·luminació i ventilació.

DIMENSIÓ FUNCIONAL: en aquesta dimensió ens trobem tres variables diferents , els tipus d'activitats , el tipus de zona en funció de l'activitat i la polivalencia de aquestes zones .

a. TIPUS D'ACTIVITATS: podem trobar moltes activitats com per exemple , activitats de comunicació , de joc lliure i simbólic, activitats de manipulació i experimentació ,etc...

b.TIPUS DE ZONES EN FUNCIÓ DE L'ACTIVITAT:  hem de tindre en compte que clasifiquem aquestos espais mirant la seua funcionalitat. En aquest cas podem trobar quatre tipus de zones mirant la dimensió funcional : 

  • Zona d'activitat principal , com per exemple activitats de comunicació...
  • Zona de gestió , servei i rutines : considerem en aquesta categoría totes aquelles zones ,espais o punts en els quals les activitats que es realitzen están relacionades amb activitats de la mateixa categoria.
  • Zona d'almacenament de material : pertayen a aquesta categoría tots els espais que no tenen una funció activa. Per exemple el baúl dels disfresses.
  • Zones nules : aquelles on no n'hi ha cap activitat al llarg de la jornada escolar .
DIMENSIÓ TEMPORAL:  Quan i com s'utilitza l'espai .

  • Moments d'activitat lliure: on els xiquets poden triar el que volen treballar i també on la volen realitzar.
  • Moments d'activitat planificada : moments on l'activitas es planificada pels mestres , com per exemple l'assamblea.
  • Moments de gestió , de servei i rutines : en aquest hem d'incluir totes les activitats d'entrada i d'eixida ; com per exemple arreplegar els materials ...
DIMENSIÓ RELACIONAL: qui utilitza l'espai i en que condicions. Podem treballaren grups ,de manera individual en parelles.

A més podem trobar differents modalitats d'accés : 
  • Accés lliure :els xiquets trien lliurement on volen anar , mediant sistemes de elecció.
  • Accés lliure sense control: els xiquets poden anar on vulguen sense deixar constáncia. 
  • Per ordre del mestre: el mestre ordena el que tenen que fer .
  • Condicionat : els xiquets van a l'espai solament quan es cumplix una condició previa .
  • De rutina : activitats que es realitzen tots els dies el en mateix lloc i a la mateixa hora durant tota la jornada.Com per exemple: l'arribada a l'aula i deixar la jaqueta a la perxa .
Per a finalitzar com ja sabéu estem centrats en un projecte de treball de nadal , tota la informació sobre els projectes de treball la podeu trobar en la primera entrada de l'apartat de PROJECTE DE TREBALL ( NADAL ) . 

Moltes gràcies per la vostra col·laboració .
Demà meeeees i milloooor.¡¡¡¡¡¡

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada